zondag 26 augustus 2018

matter, composition and calligraphy on wood- summer course with Elisabeth Couloigner




De eerste zomerstage was nog maar een paar weken achter de rug en het was alweer tijd om te vertrekken naar de volgende.  In Turnhout dit keer en  georganiseerd door Scriptores.

I had barely finished the first summer course when it was already time to start packing for the second.
In Turnhout this time and organised by Scriptores.

De zomerstage van 2018 was er ééntje om niet snel te vergeten. Niet enkel omdat het een bloedhete week was, maar ook - en vooral – vanwege de innemende persoonlijkheid en talenten van onze lesgeefster; Elisabeth Couloigner.

The 2018 scriptores summer course was one that won't be forgotten very easily. Not only because it was such a broiling week, but also -and especially- because of the talent and captivating personality of our teacher; Elisabeth Couloigner.

Op zondag doet ze het weekprogramma uit de doeken en maakt ze ons duidelijk dat deze week absoluut geen “compétition” mag worden. Ieder van ons zal op haar eigen manier tot een mooi resultaat kunnen komen, ongeacht het niveau. Het is m.a.w. een persoonlijk zoekproces en wat we ook doen…het is altijd goed ! Al een hele geruststelling …

On Sunday she discloses the week programme and makes it clear that the upcoming week is not about competition. Each of us will be able to come to a nice result, regardless of his/her level. It must be a personal search and whatever we do, it will be nice. Such a relief !
 
Eerst legt ze ons de technieken uit , die we op maandag, dinsdag en woensdag uitvoerig kunnen uittesten op de vele mdf-paneeltjes die we hebben meegezeuld. Tijd voor “peinture” dus, en de geur van verse ressource verf komt je al tegemoet bij het betreden van ons leslokaal. Ze leert ons hoe we bindmiddelen, mat medium, pigmenten , rijstpapier , ‘marmermelk’  maar ook compositieregels kunnen gebruiken en integreren in onze werken. Met vod en spons gaan we aan de slag om alle technieken uit te proberen  en voor we het goed en wel beseffen, hebben termen als “enduction”,“hors de champs” , “vibration du surface” en ”pointe sèche”  voor ons geen geheimen meer .

She starts with explaining the different techniques, that we can try on our zillion wood panels we had to bring. "peinture" in French. She also teaches us how we can use and integrate acrylic binders, matte medium , pigments , rice paper and composition rules in our work.

Op donderdag schakelen we dan over op compositie en vrij werk en kunnen we het geleerde ook echt gaan toepassen. Wie wil, kan ook experimenteren met tekst, hoewel sommige paneeltjes er ook zonder tekst al grandioos uitzien.

On Thursday we learn even more about composition and it's time for our own 'exploration'. We can now apply what we've learned. Those who want can also write some calligraphy on their panels, although some of these panels already looked fab without any text, if you ask me.

De zomerstage van 2018 was absoluut een succes want de immer goedlachse Française wist ons met engelengeduld te begeleiden en te begeesteren als geen ander. En daarom zullen velen van ons ongetwijfeld ook thuis nog verdergaan met de zoektocht naar nieuwe texturen in  deze vorm van abstracte schilderkunst . Ik toch alleszins !

In other words; the 2018 summer course was a big success, cause the  always ready-to-laugh Frenchwoman knew how to guide and inspire us like nobody's business.
This is what a typical first layer would  like;

met zulk een paneel gingen we telkens aan de slag: mdf paneeltje besmeerd met een grondlaag

Na bewerking met pigment, mat medium en binder, ging het er zo uit zien:

After the use of pigments, matte medium and binder, it started to look like this:



Gedraaid , nog een paar lagen  textuur toegevoegd en mét tekst, werd het dit:
I turned it and added a few more layers of texture and text:


Hier nog een paar details:

A few details:



De andere laat ik jullie nog een andere keer zien, in september allicht.

This is just one of the many panels I created. In September I'll show you some more...


zondag 19 augustus 2018

colouring ricepaper - rijstpapier kleuren

Aangezien ik bijna door mijn voorraad heen was geraakt, werd het tijd om nog eens wat rijstpapier te kleuren. Fijn om te gebruiken bij collages en je kan ze maken op basis van pigmenten, zoals deze:

I'd almost run out of my ricepaper supply, so high time to make some more !
They're always nice to use in collages and can be made based on pigments:













of op basis van monoprint:
or based on monoprint:















In dit laatste geval rol ik eerste de verf uit met een linoroller op een plexiplaat:
In the latter case, I roll them out on a glassplate:


en maak ik een soort van monoprint op het papier. Ik gebruik steeds Dan Chuan rijstpapier. Het is dun, maar toch nog vrij sterk.

The ricepaper I always use is the Chinese Dan Chuan ricepaper: thin, but strong enough.

Om wat mooie versieringen te hebben, gebruik ik o.a. deze tools:
In order to create some decorative elements, I use tools like these:

zelfgemaakte 'sjablonen': de tekening ligt verhoogd op het karton- hand-made 'templates'


other tools



En zo maak ik dan papier dat er zo uitziet:
When they're coloured, they can look like these:

met geribd papier eronder- corrugated board underneath

met stukje draad - piece of thread

mijn eigen lettersjabloon - my own letter template

stuk gestructureerd behangpapier - structured wallpaper



Je bent er een tijdje mee zoet, maar ik vind ze altijd  handig om in huis te hebben.

They're so nice to have at hand whenever you need them.


Je kan ze immers  voor collages (met remy-lijm) verlijmen op mdf :
Another plus is that you can use them on mdf-wood

mix of pigment-pieces and blockprint - mix van linodrukinkt en pigment





op canvas:
on canvas:

of gewoon op (opgespannen aquarel) papier:
or simply on paper (stretched watercolour paper): 
 




Nu nog tekst erbij...(zucht)
Still need to add some text...(sigh)


zondag 12 augustus 2018

harmony and contrast: end

En tenslotte nog een bijdrage van dag 3 en 4 van de stage in Hoepertingen.


And finally a report of days 3 and 4 of the summer course in Hoepertingen.







Het volgende alfabet dat aan de beurt is, is het humanistische cursief:


eerst inoefenen...- practise first...

en dan de compositie... - and the the composition

detail

En tenslotte schreven we nog een variant op het cursief en maakte ik deze collage. Voorlopig nog zonder tekst.
And we also wrote a different kind of cursive for which I made this collage. It still needs text...




Ondertussen ben ik alweer vertrokken voor de tweede stage deze zomer; die van Scriptores in Turnhout o.l.v. Elisabeth Couloignier. Ik hoop jullie binnenkort ook van deze stage een impressie te kunnen laten zien. Tot later !

And in the meantime I've already left for my second workshop of this summer, given by Elisabeth Couloignier. I hope to show you an impression of this one too. Later.

zondag 5 augustus 2018