zondag 26 februari 2017

chocolate, blue and pink



De combinate chocoladebruin en blauw van vorige blogpost viel goed mee én ik had nog wat over van de gouache die ik maakte. Dus meer van dat.
Het werd een geboortekaartje.
Maar aangezien het blauw nog steeds wordt geassocieerd met een jongen, probeerde ik ook het rose, een kleur die ik normaal NOOIT gebruik !

I had some gouache left from the cards in my previous post, so I wanted to make some more. This time I went for a baby card; one for a boy and the pink one for a baby girl.



En nog eens de 2 samen:

woensdag 22 februari 2017

chocolate and blue

Donkere chocolade is niet alleen geweldig lekker, maar ook een mooie achtergrondkleur voor kaarten -zo blijkt.
En blauw is een kleur die ik sowieso veel gebruik. Maar samen had ik ze nog niet vaak gecombineerd, maar het werkt wel.

Hmmm, dark chocolate ! A yummy colour for cards too-so it seems.
And blue is a colour I use a lot anyway, so why not try a combination ? It works wonderfully well,I think.

Zoals wel vaker eerst begonnen met een schets in potlood :
first a pencil sketch

then on the yummy brown paper

En dan de letters op het 'goede' papier gezet.

details in blue....
detail in het blauw, alsook het inkleuren van een paar grote letters rechts.

zondag 19 februari 2017

burgundy birthday



Op een stukje geverfd aquarelpapier gespeeld met witte acryl.
De kaart zelf is van handgeschept papier en daarom moeilijk beschrijfbaar.

On a piece of painted watercolour paper, I played with white,acrylic paint.
The card base is handmade paper.




Een aantal variaties: andere kleur, andere sluiting of ander handschrift.

A few varieties in colour, font and closure.

woensdag 15 februari 2017

textures



Vorige zondag was het algemene ledenvergadering van Scriptores in Malle, waarbij er weer uit een waaier van workshops kon worden gekozen.
Ik ging voor de workshop "texturen van donker naar licht" o.l.v. Linda Truyers.
Op de foto's zie je een aantal voorbeelden van oefeningen die we daar maakten.
We probeerden texturen te ontwerpen met de trekpen die overgaan van donker naar licht, van dicht naar open, van compact naar los.....
Aan deze grafische texturen konden ook nog enkele leesbare elementen toegevoegd worden om zo  een 'spannender' werkstuk te creëren, maar wegens tijdsgebrek zal dat thuis -in een latere fase- nog moeten gebeuren, vrees ik.

Last Sunday the Dutch-Flemish Society for Calligraphers , Scriptores, organised its annual 'members Day'.
 I chose to do a workshop called "textures from dark to light", coached by Linda Truyers.
With a ruling pen, we tried to design textures that fade from dark to light, from dense and compact to more open and free, etc....
It's also possible to add a few legible items. In that way you can create more 'exciting' pieces, but I didn't have time left to do this properly, so I'll have to do this at home later.
Here are a few examples of pieces, made by me and my colleagues.







woensdag 8 februari 2017

kraft pop-up


opnieuw witte letters op kraft voor de buitenkant / again white lettering on kraft paper on the outside



binnenkant van de pop-up / inside of the pop-up



Het is eigenlijk een "draai-pop-up" geworden, maar de 'beweging' vastleggen is uiteraard zeer moeilijk op foto, maar hopelijk begrijpen jullie wat ik bedoel hier :

I hope you can tell from the pictures that the card first twists and folds open :


traag aan't openen - slowly opening

binnenstuk verandert hier van richting - the 'twist'

binnenste volledig open - fully open now

pop-up mechanism in detail

link naar de tutorial

(of: splitcoaststampers: twisted pop-up card)

kraftpapier +DP: voordeelboekenwinkel

Nadien maakte ik ook nog een blauwe en probeerde er een filmpje van te maken. Dat was allesbehalve makkelijk met één hand, maar ik wilde enkel laten zien  wat ik bedoel.


 





zondag 5 februari 2017

congratulations



Een speels tussendoortje vandaag.

De letters schreef ik met een redispen en Dr. Martin's Pen White.

Playtime today.
These letters are written with Dr. Martin's Pen White ink and a pen as shown in the picture.


redispennen

De vakjes werden ingekleurd met (stokoude) kleurpotloodjes,waarvan sommige bijna zo oud zijn als ik zelf. Hoewel een aantal nog maar 10 cm of zo lang zijn, kan ik er moeilijk afstand van doen...

The open spaces in between the letters are coloured with these crayons. I've had them since my childhood and can't seem to throw them away.

sommigen van deze zijn zo oud, dat zelfs de merknaam is weggesleten, maar ze doen het nog steeds !

woensdag 1 februari 2017

cat haiku



Vandaag ga ik nog even verder met het "katten-thema"... en ook met dezelfde binding als vorige keer. Blijkbaar werkt dat toch een beetje verslavend en ook: ik wilde wel eens weten of dat ook zou lukken met een niet-traditioneel formaat, zoals deze ruitvormige blaadjes.

For today's book I used the same binding technique as in my last post and the cat theme is also still there ! 
Bookbinding can be a bit addictive I found out and I wanted to know if it 'd also work with a non-traditional paper size like this diamond.



Om in het kattenthema te blijven, schreef ik een haikoe over poezen:
"witte sneeuw verraadt waar zachte poezenpootjes haar hebben gekust" (auteur onbekend)


 A cat haiku in Dutch . It's hard to translate, but it goes something like this: 'White snow betrays where soft catfeet kissed it". No,this sounds silly !

front page



page 1






 
page 2 cat feet - blz 2: de poezenpootjes !



last page

Conclusie: technisch gezien lukt het, maar het is veel moeilijker om alles mooi netjes te laten 'passen' en ik vind het ook niet echt mooier dan de vorige.
Maar als je't niet probeert, weet je't ook niet, natuurlijk ! Dan denk ik maar :

(bron: Pinterest)


Conclusion: technically speaking it did work with this non-traditional paper size, but it was a lot more difficult to allign the paper. You need to be a lot more accurate here, plus I'm not at all sure whether I like this one better than the last. So maybe not worht all the effort.
But of course you need to try before you know !