zondag 23 december 2018

old and new - oud en nieuw



'Oud en nieuw' is uiteraard een verwijzing naar de tijd van het jaar, maar komt ook voor in de tekst én refereert ook nog eens naar de handschriften zélf.
Ik probeerde namelijk letterlijk een combinatie te maken van een heel oud handschrift ( het oker tekstgedeelte werd geschreven in het foundational lettertype uit de 10 de eeuw) met het veel modernere gebruik van pipet en rulingpen (in het bruin).

'Old and new' is of course a reference to this period of the year, but is also there in the text itself and I tried to accomplish the old and the new, by combining a very old (10th century) English foundational hand (the ochre part) with a more modern use of ruling pen and pipette. (the brown parts)

de tekst geschreven met 'Moorlauge' en pipet

Aangezien het papier (Zerkall 250gr) moeilijk beschrijfbaar is, gebruikte ik de scan van deze bladen om de vierkantjes uit te knippen.
The Zerkall paper is difficult to write on. That's why I used a scan of this page to cut squares from.


Met gouache lukt het soms (niet altijd dus) om te schrijven op dit papier. Deze gouache was grijs (een overschotje), waar ik nog geel en gebrande omber aan toevoegde, tot ik deze okerachtige kleur verkreeg.
It sometimes works to write with gouache on this paper. This gouache was a leftover . To the grey which was still in the jar, I added a bit of yellow and burnt umber, until I got this kind of ochre colour.


Ik werkte dan de kaart nog af met een randje tekst in kleine kapitaaltjes , een vierkantje (voor het grafische element) en het woord 'zon'. Het woord 'zon' werd geschreven met deze Brody Neuenschwander-ruling pen en sepia gouache . De sepia gouache gebruikte ik ook voor de tekst aan de binnenkant.
PS De tekst is van mezelf.

I finished the card with a frame of small capitals, a square of coloured paper for the graphic element and the word 'sun'. I wrote the word with this (Brody Neuenschwander) ruling pen and sepia gouache.



Fijne kerstdagen iedereen !         Have a nice Christmas soon everyone !

Annick

7 opmerkingen:

  1. Mooie kaart, heerlijke kleuren. Bij deze wens ik je fijne eindejaarsfeesten en een leuk nieuw jaar met veel inspiratie (heb jij geen te kort aan).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij mij in de kamer hangt deze (of wat er op lijkt) kaart!!
    Mooi, héél erg mooi. Zo kunstig zoals jij met letters werkt.
    En die verschillende technieken en handschriften, ik kijk mijn ogen altijd uit.
    Bedankt voor je kaart en voor jou ook hele fijne feestdagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha, het is de tijd van het jaar om met pipet te schrijven, geloof ik. Je hebt er een prachtige kaart mee gemaakt!
    Groetjes, Nele

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super sieht diese Karte aus und ich freu mich, dass die Moorlauge auch dabei ist! Pipettenschrift - das gefällt mir, muss ich auch einmal probieren!
    Deine Ideen sind immer so inspirierend, danke! LG Ulrike

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je de moeite neemt om een reactie achter te laten. Dat wordt heel erg gewaardeerd !
Bedankt voor je bezoek.