woensdag 14 november 2018

box made out of exercise sheets + tutorial

Je kent het ongetwijfeld wel: voor je aan een (echt) werk begint, eerst nog even oefenen om de letters terug goed 'in de hand' te hebben, vrij eentonig op den duur en eigenlijk heb je dan ook nog net een leuke verpakking nodig.
En geen tijd om ze beiden te doen, of toch wel ?

Sometimes you want to practise your letters before starting a new project, can be very tedious and you need a box for a present as well. No time to do both ? Sure ! I'll show you how...




1) oefenblad met plat penseel en rode/zwarte gouache- practise papers with flat brush: red and black gouache

2) oefenblad op steinbach papier en plat penseel met gouache- alle letters van het alfabet en regelmatig je blad eens draaien- practising letters on Steinbach paper and grey gouache- turn your page now and then-

Omdat ik de oefeningen niet weer wou weggooien, maar gebruiken, ging ik op zoek naar een soort van verpakking en kwam al snel uit bij 'Dawnsstampingthoughts' voor een doosje. Ik maakte er een andere versie van door het wat groter te maken én de inches om te zetten naar centimeters.
Dit is het instructieblad dat ik voor mezelf maakte :


I didn't want to throw these papers away, so I browsed the Internet for some sort of package and found a box at "dawnsstampingthoughts". I made my own version by making a bigger box and by converting the inch measurements to centimetres (metric system).
Here is the tutorial I made for myself:



adapted and simplified from: Dawn Griffith , self-closing box

De afmetingen van het blad : 29.7 op 21 cm (A4,dus)
zwart: vouwen en rillen
oranje: snijden

measurements: A4-size (21-29.7 cm)
black: score and fold
orange: cut

Ik nam oefenblad 2 en legde het omgedraaid op de score-pal met de kortste zijde bovenaan en rilde op 4 en 18 cm (of gebruik een ril/embossingpen als je geen scorepal hebt)
I then took practice sheet 2 (turned it around) and scored it at 4 and 18 cm (short side on top)
If you don't have a scorepal, you can just use an embossingpen or stylus)



Dan met de lange zijde bovenaan: rillen op 14 en 28 cm.
Then put the longest side on top and score at 14 and 28 cm:



2 potloodmerktekentjes aangebracht op 7 en 21 cm, van waaruit je diagonaal 2 driehoeken rilt (zie instructiefoto) en dan de oranje stukken( weg)gesneden.

added 2 pencil marks to know where I have to score diagonally to fold the 2 triangles., then cut (away) the orange parts (see picture with instructions

this is what it then looks like- sorry: blurry picture...  / zo ziet het er dan uit

I then added some words in black (but wrote them upside down !), attached the glue strip and folded the box (also see clip at the bottom of this post)

Ik voegde ook nog wat extra letters toe (maar schreef ze op zijn kop, hoe dom !) Lijmde de lijmstrook vast en vouwde het doosje in elkaar (zie ook filmpje onderaan deze blogpost)


Het resultaat is het doosje op de voorgrond.
The result; box on the right



Voor het voorbeeld links gebruikte ik zwart effen papier voor het doosje zelf en oefenblad 2 verknipte ik tot 'paneeltjes' om op te plakken.

Deze 'paneeltjes' zijn 13 op 13 cm groot en worden op dezelfde manier gevouwen en geknipt:


For the example on the left, I used black paper for the box and practise sheet 2 for the panels.
These panels measure 13-13square cm and must be scored and folded in the same way, like so:




En voor het derde voorbeeld, gebruikte ik een blad dat ik hier al maakte.

And for the third box, I used paper I made for the string art project. (click here)




Je kan ook uiteraard werken met stempels en/of DP, in plaats van kalligrafie.
It's of course also possible to make these boxes with stamps, DP, or.....instead of calligraphy.


Zie zo:  geoefend én 3 geschenkdoosjes in één. En alle drie nog eens op een rijtje:

So I practised AND I have 3 new gift boxes, all in one ! All three together:



Ging het wat snel of weet je niet goed hoe te plakken/vouwen, kijk dan zeker hier   voor het originele filmpje. Dawn laat  goed zien wat je precies moet doen !
Hopelijk lukt het jullie ook.

Do you want to see the original film Dawn made ? Then click here
Good luck !

3 opmerkingen:

  1. Ooooh, wat leuk is dit.
    Wat een TE gek idee om je oefen blad te gebruiken!!
    Mooooooi hoor.
    En die gevouwen doosjes, die zijn erg leuk.
    Ik ga me er eens in verdiepen.
    Dank voor je uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit vraagt om uitproberen, bedankt voor de uitleg en link naar het filmpje. Ik heb natuurlijk niet zo'n mooie oefenvellen. Super idee om deze te gebruiken hiervoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel tof die doosjes! Zelf vind ik het toch moeilijk om mijn oefenvellen te verknippen. Ik bewaar ze graag om te zien wat ik al geleerd heb. Maar misschien oefen ik gewoon niet genoeg waardoor ik niet al te veel vellen heb... Ik maak wel af en toe een blad specifiek om iets mee te vouwen, maar da's natuurlijk extra werk!
    Groetjes, Nele

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je de moeite neemt om een reactie achter te laten. Dat wordt heel erg gewaardeerd !
Bedankt voor je bezoek.