zondag 17 maart 2019

cut-out letters

Ieder jaar nodigt de kalligrafie-vereniging "Scriptores" haar leden uit voor workshops en de ledenvergadering. Op 10 maart j.l. was het dan weer zover .
Dit jaar koos ik voor de workshop "geknipte letters" o.l.v. An Wens.

Every year 'Scriptores', our organisation of calligraphers here in Belgium / the Netherlands, invites all its members to its member-day, on which different workshops can be taken.
Last week it was 'member-day' again and I chose the workshop "cut-out letters" by An Wens.



An bracht voorbeelden mee van affiches uit de jaren 60  en van o.a. Peter Paul Piech. We lieten ons door deze letters inspireren om tot eigen creaties te komen. We knipten de speelse letters uit gekleurd papier ,zonder deze eerst te tekenen, waardoor je  naieve, bijna kinderlijke letters krijgt.
Als je de letters 'an sich' bekijkt, zijn ze zelfs niet allemaal mooi. Maar als compositie vaak wél.
En al snel kom je zo tot een grafisch sterk resultaat.

An brought examples of 60ies posters and examples by Peter Paul Piech for inspiration. We cut out these playful letters from coloured paper , without drawing or sketching them first ! That's why you get this naive, simple, child-like look.
The letters as such are never perfect, and are not meant to be perfect (nice !) either, but as a whole, as a composition they can be very nice.





een paar vbn ter inspiratie - a few examples for inspiration

Zodra ik het Beatles-voorbeeld zag, begon ik te denken aan één van hun liedjes, dus ik wist al snel wat te 'schrijven ' :

As soon as I saw the Beatles-poster, I started thinking about one of their songs, so I quickly knew what I was going to 'write' :


compositie los op het blad - cut but not glued yet
De "w" is echter wat klein uitgevallen en de 'e' te groot, dus deed ik dit:
The "w" was too small and the first 'e' too big, so then I changed it into this:


beter, niet ?- I like this one better..

Het was leuk om doen, eens wat anders ook. Wordt ongetwijfeld nog (eens) vervolgd.

It was  a nice little project, so: to be continued, soon, I hope.

Ik heb ook nog goed nieuws gekregen die dag. Ik had nl ingeschreven voor de zomerstage bij de Argentijnse kalligrafe Marina Soria (stond al lang om mijn 'wish-list') en ik ben uitgeloot, dus ik mag mee in augustus !

I also got other good news on this day last Sunday: I got elected ( by drawing lots) for Marina Soria's summer course ,also organised by 'Scriptores' in August ! Yeah ! She had already been on my wish list for a while !

7 opmerkingen:

  1. Mooi, je hebt ook alles leeft in de hand✍✍✍☺☺☺, fijn dat je weer een leuke stage kan doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, weer een fout, ik bedoelde direct.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ben jij toch kunstig en creatief met letters!!
    Zo mooi telkens weer.
    Wat gaaf!!!!!! Dat je uitgeloot bent!!!!!
    Gefeliciteerd, daar ga je vast en zeker weer een hoop Leren en meemaken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super sieht das aus...und die Beatles mag ich auch total, denn ich bin ja mit ihnen aufgewachsen! Schönen Sonntag wünscht Ulrike

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een geweldig resultaat! Echt een origineel idee om letters gewoon uit de hand te knippen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een gave workshop en wat een mooi resultaat, mooie letters!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat jammer toch dat we elkaar gemist hebben!
    Dat gaan we volgend jaar goed maken....
    En je geknipte letters zijn leuk! Ik laat binnenkort mijn resultaten van de workshop van de jaarvergadering zien :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je de moeite neemt om een reactie achter te laten. Dat wordt heel erg gewaardeerd !
Bedankt voor je bezoek.