zondag 19 maart 2017

start Chillida project



Tijdens  een workshop bij Wilbert Wegman vorig jaar werd ik geïntroduceerd tot het werk van de spaanse kunstenaar Eduardo Chillida.
Een inspirerend man over wie (te) weinig is geweten. Ik hou vooral van de vlakjes waarmee hij werkt en de abstracte vormen, de witruimtes en embossing ook en vooral hoe hij dat tot 1 geheel weet te maken.

De bedoeling is - een laat creatief voornemen voor dit nieuwe jaar zeg maar - dat ik van alle letters van het alfabet een Chillida-compositie ga proberen te maken.

Ik heb mezelf een formaat opgelegd van 14 op 14 op aquarelpapier van Daler & Rowney (300gr), waarbij ik maximum drie kleuren mag gebruiken . Verder ga ik proberen mezelf te beperken tot 2 of 3 basisvormen en de versieringen te halen uit wat ik wegknip (en dus normaal zou weggooien).

Deze "L" is de eerste in de rij van 26 . (Hopelijk wordt het geen 10-jarenplan....)


1 van de vele schetsen die ik maakte in kladpapier en karton.
De letter 'l' zelf is gedebost (omgekeerde van embossing), maar dat is niet zo duidelijk te zien op de foto. Waarschijnlijk moet het karton iets dikker zijn.

Waarom een L zou je denken ? Wel, omwille van drie redenen:
1) het moet niet ALTIJD de A zijn  2) de L is een vrij makkelijke letter.... en 3) toevallig was er iemand jarig wiens naam begint met een L !

Daarom maakte ik ook een (blauwe)  "kaart-versie' van mijn ontwerp :


Nog maar 25 letters te gaan ......!

2 opmerkingen:

  1. Dit vind ik gaaf! Misschien ook een idee om het in te lijsten ;-) Ik vind jouw creatieve voornemen voor 2017 heel bijzonder. De L is prachtig en maakt me nieuwsgierig naar de volgende letter. Ben wel benieuwd welke dat wordt. Heb zo'n vermoeden dat het niet de M gaat worden. Wat op zich logisch zou zijn. Superleuk trouwens dat je mijn blog 'ontdekt' hebt. Uiteraard ben ik ook nieuwsgierig naar jou. Echt heel leuk om rond te kijken op Zot van Letters. Je hebt er een volger bij. Fijne zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi project! Heel tof dat je voor jezelf zo'n project bedenkt. Deze kunstenaar kende ik niet, maar na een zoekopdracht op Google heb ik er al een beetje een idee van. Zijn vormen lenen zich inderdaad erg goed voor letters. Ik kijk al uit naar de volgende letters!
    Groetjes, Nele

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je de moeite neemt om een reactie achter te laten. Dat wordt heel erg gewaardeerd !
Bedankt voor je bezoek.