zondag 20 augustus 2017

Christopher Haanes: Vitalise your hands

Begin van de maand volgde ik de scriptores-zomerstage, begeleid door de noorse kalligraaf Christopher Haanes, in Turnhout. Een uitgebreid verslag zou wat té uitgebreid kunnen worden, daarom deze impressie:


At the beginning of the month I took a workshop with the Norwegian calligrapher, Christopher Haanes, in Turnhout, here in Belgium. To tell you what we did in this entire week, would lead me too far, hence a few pictures. An impression:





demo sketch by Christopher Haanes

detail of the same demo




het wrijven van de Chinese inkt waarmee we moesten schrijven- preparing the Chinese ink we had to use

zijn aanpak van de formele italic en hoe deze te 'vitalizeren' m.b.v. 3 technieken: penstandmanipulatie, drukvariatie en het opbouwen van de letter - his approach to the formal italic and how to 'vitalise' it by means of 3 techniques: building up the letter, manipulating the slant and the pressure technique

an exercise of  me trying to apply these- een oefening van mezelf , het is moeilijk schrijven op zo'n korrelig papier, maar dat is ook deel van de charme ? 





dezelfde technieken passen we dan toe op de foundational - same 3 techniques applied to the foundational hand

gewoon een demo van een informele, expressieve italic- just a quick demo of a more informal, 'expressive' kind of italic
een foto van de pennen van een medecursist- picture of a co-pupil's pens, just because I liked it...

6 opmerkingen:

  1. Jeetje zeg, wat ziet dat er allemaal mooi en professioneel uit! Was vast Superleuk om te doen. Jouw oefening ziet er prachtig uit. Mooi op dat korrelige papier. Fijne zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat het zeer moeilijk is om aan te leren, maar het resultaat mag er zijn. Mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O, waw, prachtig! Ik dacht wel dat jij de zomerstage ging volgen. Ik geraak er nooit omdat de timing niet in mijn werk- en vakantieplanning past. Helaas. Wel leuk om via jouw blog wat impressies te krijgen. In oktober ga ik wel de najaarsstage doen (voor het eerst lukt het!). Wie weet komen we elkaar daar tegen?
    Groetjes, Nele

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Das muss ein ganz toller Kurs gewesen sein und bestimmt hast du viel dazu gelernt! So etwas wünschte ich mir auch einmal.
    LG Ulrike

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je de moeite neemt om een reactie achter te laten. Dat wordt heel erg gewaardeerd !
Bedankt voor je bezoek.